FANUC stawia na efektywność

Pytanie - co zrobić, by produkcja była w pełni efektywna - towarzyszy producentom przynajmniej od czasów pierwszej rewolucji przemysłowej. Jednak dopiero obecny poziom zaawansowania technologii produkcji podobnie jak rosnące możliwości obliczeniowe najnowszych maszyn, pozwalają na znalezienie właściwej odpowiedzi.

Mimo że rozważania na temat efektywności produkcji trwały od wielu lat, to pierwsze próby zdefiniowania zagadnienia pojawiły się dopiero w XX w. Jedną z pierwszych osób, która przekuła teoretyczne wywody w realny, matematyczny zapis był Seiichi Nakajima, który w 1960 r. zdefiniował w Japonii wskaźnik OEE (z ang. Overall Equipment Effectiveness), czyli całkowitą efektywność sprzętu. Ten do dziś aktualny wskaźnik był elementem metodologii TPM (z ang. Total Productive Maintenance), wskazującym obszary do potencjalnego udoskonalania, w tym ograniczania nieplanowanych przestojów produkcji, poprawy wydajności maszyn oraz poprawy jakości produktu.
Z uwagi na to, że wskaźnik OEE służy również porównywaniu wydajności poszczególnych maszyn i obszarów produkcji realizowanej w zakładzie, dostarcza on osobom zarządzającym produkcją znacznie szerszy obraz całkowitej efektywności maszyny. Dotyczy on trzech aspektów: dostępności maszyny, która jest rozumiana jako stosunek czasu zaplanowanego na realizację operacji produkcyjnej do czasu, który w rzeczywistości został poświęcony na realizację zadania; jej wydajności, która jest stosunkiem czasu dostępnego do czasu rzeczywistej pracy oraz jakości maszyny, która jest stosunkiem ilości produktów poprawnych do ilości produktów wadliwych.

Jasna strona efektywności

Filozofia pomiaru efektywności zaproponowana przez Seiichi Nakajima (inspirowanego poglądami Harringtona Emersona uznawanego za prekursora metody zarządzania przez cele), zakłada, że kluczem do sukcesu jest dobra organizacja pracy (między ludźmi oraz między ludźmi i maszynami), optymalnie zaprojektowany sposób organizacji utrzymania ruchu, odpowiednie przeszkolenie pracowników oraz ich pełne zaangażowanie w realizowane działania i czynności produkcyjne, a także ciągłe doskonalenie pracy (KAIZEN). Ścisłe przestrzeganie wspomnianych zasad umożliwia zapobieganie nieplanowanym przestojom i awariom maszyn, a w efekcie pozwala uzyskać oczekiwane efekty w zakresie wydajności, bez konieczności przeznaczania na ten cel dużych nakładów finansowych.

Manufactured efficiency, czyli efektywność z 60-letnim stażem

Poszukiwanie najlepszych rozwiązań w zakresie efektywności towarzyszy także japońskiej firmie FANUC, praktycznie od początku jej powstania w 1956r. Jednym z najważniejszych celów w działalności firmy jest udoskonalanie produktów poprzez nieustanne wprowadzanie innowacji, umożliwiających optymalizowanie procesów produkcyjnych. Efektem wysokich nakładów na badania i rozwój oraz ścisłej współpracy firmy z klientami na całym świecie jest dziś jasna deklaracja dotycząca korzyści, jakie niosą ze sobą produkty firmy FANUC. Hasło manufactured efficiency” to jednoznaczne określenie realnych możliwości, które użytkownicy produktów tej japońskiej marki otrzymują wraz z maszynami często określanymi mianem najbardziej niezawodnych na świecie.

Efektywność na każdym etapie

To najkrótsza definicja tego, jak japońscy konstruktorzy odpowiedzialni w firmie FANUC za tworzenie optymalnych i ściśle dostosowanych do rzeczywistych potrzeb rozwiązań myślą o efektywności. Pamiętając o tym, że najważniejszym i najcenniejszym elementem każdego procesu produkcji zawsze jest człowiek, dostarczają gotowe rozwiązania technologiczne umożliwiające optymalizację zadań i czynności wykonywanych przez pracowników fabryk. W efekcie końcowym producenci przemysłowi nieustannie podnoszą poprzeczkę w zakresie jakości i powtarzalności produktów, znacznie skracając czas ich wytwarzania oraz redukując koszty.

FANUC od zawsze pracuje nad poprawą efektywności swoich produktów na różnych poziomach. Taka filozofia pozwala zaproponować producentom pełen zakres rozwiązań technologicznych optymalnie dostosowany od ich realnych potrzeb. Są to zarówno rozwiązania pełniące rolę mózgu (technologia CNC), mięśni (systemy napędowe i silniki), czy silnych ramion (roboty i obrabiarki przemysłowe) coraz bardziej wymagającej produkcji. Wspólnym mianownikiem wszystkich wspomnianych elementów, pracujących w oparciu o jedną wspólną platformę sterowniczą jest zgodność z zasadami lean production oraz ponadprzeciętna żywotność i niezawodność, gwarantującą długi czas efektywnej pracy.

Efektywne produkty FANUC - niezawodne, przewidywalne, łatwe w naprawie

FANUC projektuje i wytwarza swoje produkty w Japonii. Użytkownicy robotów i maszyn z logo FANUC mogą być pewni, że każdy z nich składa się z minimum 80-90% komponentów własnej marki. W ten sposób FANUC dba o najdrobniejsze szczegóły, dostarczając na rynek produkty dopracowane do perfekcji. Niezależnie od tego na jakim rynku są sprzedawane, wiadomo, że wszystkie powstały w tej samej japońskiej fabryce, a zanim ją opuściły zostały gruntownie przetestowane. Fakt, że w ich produkcji uczestniczyło ponad 3 tysiące własnych robotów FANUC gwarantuje, że wszystkie produkty FANUC spełniają najwyższe standardy, są w pełni kompatybilne ze sobą i częściami zamiennymi. Obecnie w światowym sektorze przemysłu jest zainstalowanych ponad 20 milionów produktów FANUC.

Mózgiem wszystkich produktów marki FANUC jest technologia CNC, którą FANUC nieustannie rozwija już od ponad  60 lat. O ogromnym dorobku firmy na tym polu najlepiej świadczy fakt, że FANUC od dekad cieszy się mianem światowego lidera z 65 proc. udziałem w światowym rynku sprzedaży systemów CNC. Na świecie pracuje już ponad 3,6 miliona produktów tego rodzaju.

Systemy napędowe firmy FANUC przekształcają polecenia CNC w precyzyjne ruchy robota lub maszyny, stąd nazywane są mięśniami systemów zautomatyzowanych. FANUC może pochwalić się najszerszą ofertą tych produktów na światowym rynku, w której każdy potrzebujący silnika, serwo lub wzmacniacza znajdzie produkt dla siebie. Na świecie zainstalowano dotąd 16 milionów serwomotorów marki FANUC.

Ramionami produkcji są z kolei określane roboty przemysłowe marki FANUC. Producent ma w ofercie już ponad 100 modeli, a wśród nich takie, które cieszą się mianem światowych liderów - najmniejszy robot przemysłowy na świecie (M-1iA), najsilniejszy klasyczny robot przemysłowy na świecie (M-2000iA) oraz najsilniejszy robot współpracujący na świecie (CR-35iA), który zapoczątkował linię robotów nowej generacji. FANUC w ciągu 40 ostatnich lat dostarczył na rynek ponad 420 tysięcy robotów, osiągając rekordowy wynik w branży.

Podobnie FANUC określa obrabiarki, na które w ostatnich latach gwałtownie rośnie zapotrzebowanie. W tym nurcie produktowym FANUC proponuje zarówno niezawodne obrabiarki do obróbki skrawaniem (frezarki FANUC ROBODRILL), jak i obróbki elektroerozyjnej (wycinarki drutowe FANUC ROBOCUT), czy przetwórstwa tworzyw sztucznych (wtryskarki FANUC ROBOSHOT). W dorobku firmy FANUC jest również innowacyjna obrabiarka, która realizuje obróbkę z dokładnością mierzoną w nanometrach (FANUC ROBONANO), która znajduje zastosowane w najbardziej wymagającej produkcji elementów optycznych i produktów medycznych. Cechą wspólną wszystkich centrów obróbczych firmy FANUC jest ponadprzeciętna szybkość i precyzja obróbki wynikająca z wysoce zaawansowanej technologicznie metody komputerowego sterowania maszyn. Dodatkowymi zaletami maszyn marki FANUC są: wygoda obsługi, niskie koszty eksploatacji i doskonały stosunek ceny obrabiarki do oferowanych przez nią poziomów jakości i produktywności. To gwarantuje użytkownikom szybki zwrot z inwestycji. W ciągu każdego roku japońskie fabryki FANUC dostarczają na globalny rynek ponad 67 tys. obrabiarek.

Efektywne innowacje

Nadrzędnym celem działań koncernu jest znalezienie najlepszego rozwiązania, które usprawni światową produkcję i uwolni ją od nieplanowanych przestojów, które dziś są głównym powodem obstrukcji produkcji. Dlatego FANUC przeznacza ogromne nakłady finansowe na rozwój centrów rozwojowo-badawczych, w których powstają rozwiązania wyznaczające trendy i branżowe standardy. Warto wspomnieć, że dziś połowa pracowników zatrudnionych w firmie FANUC w Japonii zajmuje się kreowaniem innowacji. Dla każdej grupy produktowej FANUC stworzono oddzielny dział R&D oraz 10 integralnych laboratoriów.

Znakomitym przykładem innowacji wykreowanej przez japońskich konstruktorów FANUC są roboty współpracujące, linii FANUC CR, które mogą pracować „ramię w ramię” z człowiekiem, bez konieczności instalowania tradycyjnych systemów bezpieczeństwa np. w postaci kurtyn czy wygrodzeń. Pierwszy robot z tej serii -  model CR-35iA (o udźwigu 35 kg) - pojawił się w Europie na początku 2015 r. Jego wprowadzenie związane było z konkretnymi potrzebami zgłaszanymi głównie przez klientów funkcjonujących w przemyśle motoryzacyjnym czy metalowym. Specyfika produkcji w tych sektorach powoduje, że pracownik zmuszony jest do wykonywania całego szeregu powtarzalnych i monotonnych zadań, polegających na podnoszeniu i przemieszczaniu ciężkich, nieporęcznych elementów, co znacznie wpływa na obniżenie komfortu i bezpieczeństwa jego pracy. Robot kolaboracyjny FANUC rozwiązał problem i umożliwił robotyzowanie takich odcinków linii, które dotąd nie mogły być automatyzowane z uwagi na zbyt duże wymagania systemu bezpieczeństwa. Dziś FANUC proponuje całą rodzinę „zielonych robotów” zróżnicowanych pod względem wielkości, zasięgu oraz udźwigu z powodzeniem wykorzystywanych także w innych sektorach przemysłu.

FANUC ma w swoim dorobku także szereg innowacji doskonale wpisujących się w ideę Przemysłu 4.0. Firma oferuje swoim użytkownikom dedykowane narzędzia softwarowe umożliwiające łączenie maszyn w jedną lokalną sieć, a poprzez nią zdalną komunikację człowieka z maszynami. Można je instalować na urządzeniach mobilnych, podobnie jak inne użyteczne aplikacje, a tym samym w czasie rzeczywistym monitorować pracę maszyn i urządzeń zainstalowanych w fabryce (roboty lub maszyny CNC) z poziomu komputera lub smartfona. Warto wspomnieć, że maszyny marki FANUC potrafią generować bieżące raporty o statusie produkcji i w łatwy sposób komunikować się z właścicielem, np. wysyłając wiadomości e-mail lub sms.

Efektywny serwis

Konstruktorzy firmy FANUC żywią przekonanie, że nawet najlepszy produkt nie spełni swojej roli w produkcji jeśli nie będzie za nim szedł odpowiednio sprawny serwis. Dlatego właśnie w filozofii FANUC jest dziś obecne również inne hasło  - „Service First”. Oznacza ono zarówno duży nacisk firmy na profesjonalną obsługę klienta w momencie wyboru czy konfiguracji optymalnego rozwiązania, jak i troskliwą opiekę producenta w całym okresie użytkowania produktów marki FANUC. Japoński producent zapewnia użytkownikom dostęp do oryginalnych części zamiennych w całym cyklu życia produktu, a w celu ułatwienia dostępu do personelu świadczącego usługi serwisowe utworzył sieć ponad 252 punktów serwisowych w 46 krajach na świecie. Każdy użytkownik może być pewien, że gdy tylko pojawi się potrzeba, zawsze będzie miał do dyspozycji wsparcie inżynierów mówiących w jego języku.

źródło: fanuc.pl


Udostępnij

Tagi

comments powered by Disqus